Prioriteiten en indicatoren
Prioriteiten
De prioriteiten van het college zijn:
- Meer duurzaam vervoer
- Het verbeteren van de luchtkwaliteit
- Vergroening van de openbare ruimte
- Het verbeteren van de verkeersveiligheid
Toelichting prioriteiten
Het college heeft in 2016 verdere maatregelen genomen om de leefomgeving te verbeteren. Zo is de milieuzone van kracht geworden, zijn er extra oplaadpunten voor elektrische voertuigen gerealiseerd en is er een breed scala aan maatregelen genomen om het fietsen te stimuleren. Met het stimuleren van het gebruik van het OV, de versterking van het rijkswegennet rondom de stad en de aanpak van de verkeersveiligheid in de stad heeft het college verder gebouwd aan een aantrekkelijke, gezonde en bereikbare stad.
Indicatoren
Indicator (collegetarget, BBV of overig) | Beschrijving indicator | Nulmeting/ 2014 | Realisatie 2015 | Realisatie | Eindwaarde/ 2017 | Naam monitor | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Collegetarget: Meer Duurzaam Vervoer | Het fietsgebruik op telpunten rond de binnenstad met minimaal 10% laten stijgen. (Fietspassages op weekdag per kwartaal op telpunten van- en naar de binnenstad. | Mijlpaal | 10% per 1/10/2017 | ||||
Realisatie Weena Mutatie t.o.v. nul-meting | Q3 2014 7.090 0.0% | Q4 2015 7.716 1,1% | Q4 2016 8.080 4,1% | ||||
Collegetarget: Meer Duurzaam Vervoer | Verplaatsingen van- en naar de binnenstad met bus, tram en metro met minimaal 2% doen stijgen. (In- en uitstappers op weekdag per kwartaal op haltes in de binnenstad | Mijlpaal | 2% per 1/10/2017 | ||||
Realisatie Bus Mutatie t.o.v. nul-meting | Q3 2014 12.545 0,0% | Q4 2015 12.894 4,4% | Q4 2016 12.292 8.1% | ||||
BBV indicator | Ziekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuig | Mijlpaal | VeiligheidNL | ||||
Realisatie (incl. peildatum) | 7% | Recente gegevens niet beschikbaar | Recente gegevens niet beschikbaar | ||||
BBV-indicator | Overige vervoersongevallen met een gewonde fietser | 6% | Recente gegevens niet beschikbaar | Recente gegevens niet beschikbaar | VeiligheidNL |
Toelichting indicatoren
Voor de fiets is het beeld een stuk positiever dan in 2015. In de laatste twee kwartalen van 2016 is een flinke groei zichtbaar (4%) ten opzichte van de voorgaande kwartalen en vorig jaar. Toch is het onzeker of de fietstarget van 10% groei in het derde kwartaal van 2017 gehaald wordt. Het fietsgebruik vertoonde jarenlang een trend naar boven en recent stijgt het opnieuw. Maar er zijn flinke jaar-op-jaar fluctuaties, bijvoorbeeld door de invloed van weersomstandigheden.
De ontwikkeling van de OV-verplaatsingen naar de binnenstad zit met 8% toename al ver boven de target van +2%.
De ontwikkeling van het OV-gebruik en het fietsgebruik samen beschouwd, maakt zichtbaar dat de trend de goede kant op gaat. In 2016 zijn er substantieel meer bewoners en bezoekers die met een duurzame vervoerwijze van of naar de binnenstad reizen.
Voor de BBV-indicatoren zijn geen recentere cijfers beschikbaar dan uit 2014.