Vervanging kapitaalgoederen
Het beheer- en onderhoudsbeleid van kapitaalgoederen is gericht op het zo kostenefficiënt mogelijk halen van de ontwerp-levensduur van een object, omdat anders sprake is van kapitaalvernietiging. Daarnaast is het beleid er ook op gericht om de levensduur van een object te verlengen, zolang dat economisch verantwoord is, en het object daarmee functioneel te houden. De paragraaf Financiën/ onderhoud kapitaalgoederen biedt een overzicht van de daaruit voortvloeiende financiële consequenties.
Als het onderhoud de levensduur niet meer kan verlengen, wordt het kapitaalgoed vervangen. Deze vervangingsinvesteringen zijn investeringen die, als gevolg van economische veroudering of slijtage, een oud (bestaand) actief of kapitaalgoed vervangen.
Onderhoudsuitgaven zijn geen investeringen en komen direct ten laste van de exploitatie. Dit in tegenstelling tot vervangingsinvesteringen. Vervangingsinvesteringen worden geactiveerd, waarbij alleen de jaarlijkse kapitaallasten ten laste komen van de exploitatie.
In 2016 zijn de volgende vervangingsinvesteringen gedaan:
| ||||
Vervanging kapitaalgoederen | Rekening 2015 | Begroting 2016 | Rekening 2016 | |
Rioleringen: | 32.416 | 46.716 | 41.142 | |
- waarvan ten laste van voorziening vervangingsinvesteringen | 39.340 | 39.811 | ||
- waarvan ten laste van investeringskrediet GRP-3 2011 - 2015 | -4.976 | -7.141 | ||
- waarvan ten laste van investeringskrediet GRP-4 2016 - 2020 | 12.352 | 8.472 | ||
Openbare verlichting | 2.456 | 2.508 | 1.678 | |
Bruggen, tunnels en viaducten | 11.080 | 16.323 | 9.714 | |
Kademuren en glooiingen | 3.946 | 433 | 105 | |
Renovatie Maastunnel | 0 | 28.951 | 19.481 | |
Beeldende kunst en gebouwen | 272 | 0 | 0 | |
Water | 1.690 | 440 | 350 | |
Begraafplaatsen en crematorium | 259 | 281 | 1 | |
Totalen | 52.119 | 95.652 | 72.471 |
Toelichtingen op de opvallende verschillen tussen plan en realisatie
Riolering
In 2016 heeft een afrekening plaatsgevonden van de bijdrage waterschap Hollandse Delta over eerdere jaren. Daarnaast zijn een aantal projecten vertraagd doordat voorbereiding, planning en engineering meer tijd heeft gevergd.
Openbare verlichting
De uitvoering van vele, met name integrale projecten, heeft vertraging opgelopen. Dit komt omdat de afstemming met andere partijen meer tijd kostte dan gepland. De realisatie heeft betrekking op het vervangen van masten en armaturen in de gebieden Noord-Oost en Prins Alexander.
Bruggen en tunnels
De lagere besteding wordt men name veroorzaakt doordat het werk aan de Hef vertraging heeft opgelopen door enerzijds het terugplaatsen van het val zodat jachten met grote masten de Hef konden passeren en anderzijds vanwege de complexiteit in de uitvoering. De uitvoering loopt hierdoor drie maanden door in 2017.
Kademuren en glooiingen
De lagere besteding wordt verklaard doordat de optimalisatie in het ontwerp en afstemming met Unilever (gebruiker van het achterliggende terrein) meer tijd vraagt dan vooraf voorzien. In 2017 vindt besluitvorming plaats over de uitvoeringsvarianten en wordt verder gegaan met de voorbereiding. De uitvoering start naar verwachting in 2017.
Maastunnel renovatie
De renovatie van de Maastunnel is een project dat over een periode van 2015 tot en met 2020 wordt uitgevoerd. Jaarlijks wordt een inschatting gemaakt van het kasritme. Op basis van deze inschatting worden de ramingen toegerekend aan verschillende jaren en zal de realiteit hierdoor altijd afwijken. De totale investeringsbehoefte blijft wel ongewijzigd.
Begraafplaatsen en crematorium
De lagere besteding wordt veroorzaakt door een vertraging van de renovatie van de aula Crooswijk. Deze is pas eind 2016 verkregen, hetgeen de start van de renovatie vertraagd heeft. De bouwactiviteiten zijn inmiddels gestart. Hierdoor is ook met de start voorbereiding van het project grafkelderkwadrant later gestart.
De paragraaf Financiën/onderhoud kapitaalgoederen (paragraaf 3.4) biedt eveneens inzicht in de begrote en gerealiseerde vervangingsinvesteringen.