Sport en Recreatie
Tabel Baten en Lasten per product | ||||
---|---|---|---|---|
Realisatie | Bijgestelde | Realisatie | Verschil | |
Sport en Recreatie | ||||
Baten | 12.334 | 18.122 | 16.554 | -1.568 |
Lasten | 91.529 | 97.946 | 90.793 | -7.153 |
Saldo | -79.196 | -79.824 | -74.239 | 5.585 |
Tabel Baten en Lasten per product detail | ||||
---|---|---|---|---|
Realisatie | Bijgestelde | Realisatie | Verschil | |
Sport en Recreatie | ||||
Totaal baten | 11.649 | 12.703 | 12.317 | -386 |
Opbrengsten derden | 10.323 | 12.703 | 11.851 | -852 |
Bijdragen rijk en mede-overheden | 80 | 0 | 90 | 90 |
Overige baten | 1.246 | 0 | 375 | 375 |
Totaal lasten | 91.433 | 97.171 | 90.018 | -7.153 |
Interne Lasten | 19.893 | 19.917 | 19.268 | -649 |
Concernbrede bedrijfsvoeringskosten | 8.267 | 9.154 | 9.154 | 0 |
Beleidspecifiek vastgoed | 21.415 | 21.653 | 21.499 | -154 |
Overige doorbelastingen | -9.789 | -10.890 | -11.385 | -495 |
Programmalasten | 40.722 | 47.336 | 41.048 | -6.289 |
Overige programmalasten | 15.114 | 17.439 | 12.341 | -5.097 |
Inkopen en uitbestede werkzaamheden | 7.097 | 9.365 | 9.022 | -342 |
Kapitaallasten | 1.989 | 1.816 | 1.822 | 6 |
Subsidies en inkomensoverdrachten | 16.553 | 18.673 | 17.809 | -863 |
Sociale uitkeringen | 13 | 0 | 9 | 9 |
Financieringslasten | -44 | 44 | 44 | 0 |
Apparaatslasten | 30.819 | 29.918 | 29.703 | -215 |
Personeel | 28.360 | 27.911 | 27.228 | -683 |
Inhuur | 1.264 | 606 | 1.316 | 711 |
Overige apparaatslasten | 1.194 | 1.401 | 1.158 | -243 |
Reserves | 589 | 4.644 | 3.462 | -1.182 |
Onttrekking aan reserves | 401 | 4.125 | 2.943 | -1.182 |
Bestemmingsreserve Sport gebieden | 52 | 2.155 | 988 | -1.166 |
Bestemmingsreserve Investeringsfonds Rotterdam (IFR) | 253 | 1.970 | 1.955 | -15 |
Bestemmingsreserve Participatie Jeugd gebieden | 96 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval reserves | 284 | 1.294 | 1.294 | 0 |
Combinatiefuncties | 0 | 219 | 219 | 0 |
Bestemmingsreserve Sport gebieden | 284 | 1.075 | 1.075 | 0 |
Toevoeging aan reserves | 96 | 775 | 775 | 0 |
Bestemmingsreserve Sport gebieden | 96 | 0 | 0 | 0 |
Bestemmingsreserve Investeringsfonds Rotterdam (IFR) | 0 | 775 | 775 | 0 |
Resultaat | -79.196 | -79.824 | -74.239 | 5.585 |
Toelichting afwijkingen | Baten | Lasten | Saldo |
---|---|---|---|
1. Vakleerkrachten scholen | -590 | -855 | 265 |
2. Lekker Fit | 0 | -460 | 460 |
3. Subsidies | 0 | -950 | 950 |
4. Energiekosten | 0 | -1.500 | 1.500 |
5. Vrijval voorziening onderhoud | 371 | 0 | 371 |
6. Sportregie | 0 | -1.200 | 1.200 |
7. Lokale Culturele Centra | -290 | -660 | 370 |
8. Overig | 123 | -346 | 469 |
Afwijkingen in toevoegingen, onttrekkingen en vrijvallen van reserves | |||
9. Onttrekking bestemmingsreserve Sport gebieden | -1.167 | -1.167 | 0 |
10. Onttrekking bestemmingsreserve Investeringsfonds Rotterdam (IFR) | -15 | -15 | 0 |
Totaal | -1.568 | -7.153 | 5.585 |
Toelichting
1. Vakleerkrachten scholen
De lagere baten vakleerkrachten scholen vallen grotendeels weg tegen de lagere kosten. Dit wordt veroorzaakt door de inzet van eigen leerkrachten van de scholen zelf. Door meer instroom van jongeren dan verwacht zijn daarnaast de kosten van tijdelijke vakleerkrachten dit jaar lager.
2. Lekker Fit
Sommige onderdelen van het programma zijn minder benut door samenwerkingspartners, zoals kraamzorg, verloskundigen en CJG, dan gedacht op moment van begroten. Het plan was hen te ondersteunen bij het ontwikkelen van een aanpak kinderen van 9 maanden tot 2 jaar. Deze partijen hebben dit nog niet opgepakt. Vanuit het programma Stevige Start heeft het thema “Hechting” prioriteit gekregen bij deze partijen.
In het eerste jaar waarin schoolsport nieuwe producten aanbiedt aan de scholen die geen LF-programma hebben, is de vraag naar clinics lager dan ingeschat. Daarnaast zijn de verwachte kosten voor de jeugd-ketenaanpak niet met Lekker Fit verrekend en zijn de kosten voor de pensioenpremies van de vakleerkrachten lager uitgevallen. Dit heeft geleid tot een onderschrijding van circa 4% op het totale beschikbare budget voor Lekker Fit.
3. Subsidies
Diverse subsidies zijn lager uitgekeerd of teruggevorderd (€ 0,5 mln.) omdat de afgesproken prestatie niet geleverd was. Deze afrekeningen zijn incidenteel. Op de subsidies voor NME en Sportprogrammering in de gebieden (€ 0,45 mln.) zijn minder aanvragen ontvangen, hetgeen een onderschrijding van circa 2% op het totale beschikbare subsidiebudget betekent.
4. Energiekosten
In 2016 is een incidenteel overschot gerealiseerd doordat de betaalde voorschotten 2015 hoger waren dan de realisatie. Omdat dit gunstig beeld zich ook voordoet bij andere programma’s, wordt in januari 2017 op concernniveau een project gestart om gedurende het jaar het verbruik van energie te monitoren en daarmee tijdig te kunnen anticiperen op dergelijke kostenontwikkelingen.
5. Vrijval voorziening onderhoud
Op concernniveau is besloten het restbedrag van de voorziening onderhoud vrij te laten vallen.
6. Sportregie
De taakstelling om de sportstimulering taken om te zetten naar een sportregierol is eerder geëffectueerd dan begroot. Dit heeft geleid tot onderschrijding in de begrote (frictie)kosten.
7. Lokale Culturele Centra
Het besluit om de programmering van de Locale Culturele Centra (LCC's) via een andere vorm van beheer in te vullen heeft geleid tot onzekerheden. Door deze onzekerheden zijn huurders vertrokken en hebben er minder activiteiten plaatsgevonden. Vooruitlopend op de sluiting van LCC de Larenkamp per november 2016 heeft er een verdergaande afbouw plaatsgevonden.
8. Overig
Onder deze post de verantwoording van de onderschrijding van sportcampus Varkenoord, de overschrijding onderhoudskosten en diverse kleine baten en lasten.
Varkenoord is nog steeds in ontwikkeling en door de complexiteit van de huurberekening en het maken van de nulmeting is de huurprijs pas laat bekend geworden. Daarnaast zijn extra kosten gemaakt door noodzakelijke aanpassing van niet meer te werken omroep- en geluidsinstallaties in zwembaden en sporthallen. Onderzoek door een gespecialiseerd bedrijf leerde dat de installaties ernstige gebreken vertoonden waardoor de veiligheid van bezoekers en personeel niet gegarandeerd kon worden. Deze situatie is met de extra werkzaamheden verholpen.
9. Onttrekking bestemmingsreserve Sport Gebieden
De geplande projecten in 2016 hebben vertraging opgelopen door afhankelijkheid van de uitvoering van andere partijen. Hierdoor zijn zowel de kosten als de onttrekking aan de reserve lager.
10. Onttrekking bestemmingsreserve IFR
Op de 1/3 regeling is minder beroep gedaan in 2016. Hierdoor zijn de lasten lager en ook de onttrekking aan de reserve.