Werk
Tabel Baten en Lasten per product | ||||
---|---|---|---|---|
Realisatie | Bijgestelde | Realisatie | Verschil | |
Werk | ||||
Baten | 48.539 | 22.712 | 25.578 | 2.867 |
Lasten | 164.394 | 160.482 | 155.936 | -4.545 |
Saldo | -115.855 | -137.770 | -130.358 | 7.412 |
Tabel Baten en Lasten per product detail | ||||
---|---|---|---|---|
Realisatie | Bijgestelde | Realisatie | Verschil | |
Werk | ||||
Totaal baten | 29.054 | 20.108 | 24.167 | 4.059 |
Opbrengsten derden | 12.297 | 11.715 | 12.011 | 296 |
Bijdragen rijk en mede-overheden | 12.506 | 8.393 | 12.268 | 3.874 |
Dividenden | 4.500 | 0 | 0 | 0 |
Overige baten | -250 | 0 | -111 | -111 |
Totaal lasten | 164.394 | 160.482 | 155.936 | -4.545 |
Interne Lasten | 20.516 | 21.917 | 21.576 | -341 |
Concernbrede bedrijfsvoeringskosten | 26.618 | 27.997 | 27.997 | 0 |
Overige doorbelastingen | -6.102 | -6.081 | -6.422 | -341 |
Programmalasten | 100.507 | 92.013 | 87.521 | -4.491 |
Inkopen en uitbestede werkzaamheden | 17.844 | 15.217 | 12.823 | -2.394 |
Subsidies en inkomensoverdrachten | 6.792 | 3.255 | 5.465 | 2.210 |
Overige programmalasten | 10.080 | 10.230 | 7.050 | -3.180 |
Salarislasten WSW en WIW | 65.219 | 62.726 | 61.741 | -985 |
Kapitaallasten | 104 | 103 | 98 | -6 |
Sociale uitkeringen | 468 | 482 | 345 | -137 |
Apparaatslasten | 43.372 | 46.552 | 46.839 | 287 |
Personeel | 35.519 | 36.963 | 36.783 | -181 |
Inhuur | 6.181 | 7.527 | 8.126 | 599 |
Overige apparaatslasten | 1.671 | 2.062 | 1.930 | -132 |
Reserves | 19.486 | 2.604 | 1.411 | -1.192 |
Onttrekking aan reserves | 19.386 | 2.604 | 1.411 | -1.192 |
Bestemmingsreserve Fit 4 Work | 129 | 56 | 56 | 0 |
Bestemmingsreserve Taakmutaties Gemeentefonds | 922 | 858 | 858 | 0 |
Bestemmingsreserve Spaarsaldo Participatebudget | 18.335 | 830 | 18 | -812 |
Bestemmingsreserve Citylab | 0 | 485 | 105 | -381 |
Bestemmingsreserve Investeringsfonds Rotterdam (IFR) | 0 | 375 | 375 | 0 |
Vrijval reserves | 100 | 0 | 0 | 0 |
Bestemmingsreserve Fit 4 Work | 100 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | -115.855 | -137.770 | -130.358 | 7.412 |
Toelichting afwijkingen | Baten | Lasten | Saldo |
---|---|---|---|
1. Wet Sociale Werkvoorziening | 2.793 | 718 | 2.075 |
2. Werk en Re-integratie | 1.266 | -5.518 | 6.784 |
3. Werk overig | 0 | 255 | -255 |
Afwijkingen in toevoegingen, onttrekkingen en vrijvallen van reserves | |||
4. Lagere onttrekking bestemmingsreserve Citylab | -380 | 0 | -380 |
5. Lagere onttrekking bestemmingsreserve Spaarsaldo Participatiebudget | -812 | 0 | -812 |
Totaal 2.867 -4.545 7.412 |
Toelichting
1. Wet Sociale Werkvoorziening
In de realisatie van de Sociale Werkvoorziening ten opzichte van de bijgestelde begroting is een onderschrijding zichtbaar van circa € 2 mln. Dit bestaat uit:
- onderschrijding van de salarislasten WSW, € 1 mln. In 2016 zijn er minder WSW-ers werkzaam geweest dan was begroot. Ook het gemiddelde salaris is lager dan begroot.
- hogere omzet die gegenereerd is met de SW-medewerkers, € 700.
- lagere besteding doordat er minder toegevoegd hoefde te worden aan de voorziening voor de oninbaarheid van vorderingen, € 300. Met een aantal afnemers is aan het eind van 2016 afspraken gemaakt inzake betaling van (oude) posten.
Verder is voor Sociale Werkvoorziening sprake van een (technische) afwijking doordat de subsidie
verstrekking van WSW aan andere gemeenten op een andere wijze is geboekt dan begroot
(€ 2,3 mln). Deze technische mutatie (baten en lasten) heeft geen financieel effect voor de gemeente. Vanaf 2017 wordt de verrekening tussen gemeenten onderdeel van de rijksbijdrage.
2. Werk en Re-integratie
Voor Werk en Re-integratie is een onderschrijding gerealiseerd van € 6,8 mln t.o.v. de begroting.
Dit wordt onder meer verklaard door:
- Hogere baten ESF(Europees Structuur Fonds)-subsidies (€ 1,3 mln); doordat een groter deel van de baten aan het product Werk is toegerekend.
- Lagere programmalasten Werk en Re-integratie projecten en activiteiten (€ 5,5 mln).
In het algemeen geldt dat zowel de besteding van middelen op bestaande instrumenten (jeugdwerkloosheid, werkervaringsplaatsen, vraaggerichte re-integratie) als de besteding op nieuwe initiatieven zijn achtergebleven op de begroting. Door het aantrekken van de economie willen werkgevers zelf ook investeren in werkzoekenden. De kanteling van een aanbod- naar een meer vraaggestuurde markt heeft zich doorontwikkeld en is van invloed geweest op de realisatie. Daarnaast wordt veel meer dan voorheen de betaling gekoppeld aan de behaalde resultaten.
3. Werk overig
Betreft het saldo van een aantal kleinere posten dat niet verder worden toegelicht.
4. Lagere onttrekking Bestemmingsreserve Citylab
Van het gereserveerde bedrag van 2015 zijn de gerealiseerde kosten onttrokken aan de bestemmingsreserve deze zijn € 380 lager dan begroot omdat een project is geannuleerd en een project wordt gestart in 2017.
5. Lagere onttrekking Bestemmingsreserve Spaarsaldo Participatiebudget
De Bestemmingsreserve Spaarsaldo Participatiebudget wordt gevormd door het SROI (Social Return on Investment)-Fonds en het Regionaal Werkbedrijf. In de begroting is uitgegaan van het volledig onttrekken van het resterende saldo van de reserve. In 2016 zijn geen uitgaven gedaan die ten laste van de reserve konden worden gebracht. Het saldo blijft derhalve beschikbaar voor toekomstige werkgelegenheidsprojecten.